تاریخچه جرثقیل
اگر بخواهید خیلی دقیق به نسل اولیه جرثقیل ها بپردازیم باید تاریخچه جرثقیل را به 400 سال گذشته نسبت دهیم . این جرثقیل که توسط مصریان باستان اختراع شد شادوف نام داشت . شادوف نمونه اولین جرثقیل در دنیا میباشد که میتوانست وزنی تا حدود 200 کیلوگرم را با توجه به نقوشی که از آن در دیواره های اهرام ثلاثه باقیمانده است جابجا کند . شادوف از اولین ابزاری بود که بشر میتوانست بدون استفاده از حیوانات و تنها با نیروی دست وزنی که بالاتر از توان انسان است را جابجا کند . ساختار جرثقیل شادوف پایه و اساس جرثقیل هایی است که در سده های بعد توسط کشورهای متمدن ایران ، یونان و بعدها در رم به تکامل رسید و شرکت های اجاره جرثقیل از جمله یوسفی کرین نیز مدیون این اختراع بشر است . همراه ما باشید
اجاره جرثقیل در تمام نقاط تهران
اولین جرثقیل دنیا
شادوف تا کنون به عنوان نخستین ابزار شناخته شده است که بعد ها نمونه مکانیکی پیشرفته آن برای جابجایی سنگ های عظیم اهرام بکار رفته است . ساختار جالب جرثقیل شادوف پایه و اساس همین جرثقیل های امروزی میباشد که مکانیزه شده اند و سیستم های انتقال قدرت آن متناسب با تکنولوژی روز است
- در قسمت انتهایی شادوف یک وزنه سنگین قرار میدادند
- بوم شادوف نیز به وزنه مورد نظر اتصال پیدا میکرد
- و سپس این وزنه به راحتی توسط اوپراتور جابجا میشد
- همچنین شادوف قابلیت مانور 360 درجه را به اوپراتور میداد
- شادوف نهایتا تا حدود 300 کیلوگرم را به راحتی جابجای میکرد
- اما نمونه های بعدی در سده های بعد پیشرفته تر شده و اهرم های کمی نیز به آن افزوده شدند
تاریخچه جرثقیل در یونان
یونانیان باستان نیز همانند مصریان خدایای مختلفی داشتد و بدین دلیل مجبور میشدند که نیروهای زیادی را برای ساخت انواع معابد بکار بگیرند .
چرا یونانیان مجبور به ساختن جرثقیل شدند ؟
- ساختن معابد نیاز به استفاده سنگ های عظیم و تناژ بالا داشت
- که تضعیف بالایی برای مردم یونان ، اسرا و همینطور نیروی تدارکانی به همراه داشت
- و دلیل دوم آن هم قرار گرفتن معابد در ارتفاعات بود که اعتقاد مردم یونان به همین بود
- انتقال سنگ های بزرگ به ارتفاعات فکر یونانیان را به ساختن جرثقیل ها انداخت
بدین دلیل حدود 2400 سال پیش تاریخچه جرثقیل در یونان نیز رقم خورد ( امروزه بقایای پایه جرثقیل های یونانیان باقی مانده است که آن را رمپ می نامیدند )
همه چیز درباره جرثقیل 10 تن
تاریخچه جرثقیل در روم باستان
دانش رومیان برای ساختن اولین جرثقیل خود کمی پیچیده تر و پیشرفته تر بود . تکنولوژی اولین نیروی محرکه که رومیان آن را در قالب یک گردونه فلکی پیاده سازی کردند خلاقیتی بود که بعد ها در عصر معاصر موجب شد تا این رویه را در ساختن گیربکس پیاه سازی کنند . تاریخچه جرثقیل در روم باستان را میتوان با جرثقیلی با نام trispastos آغاز کرد .
- جرثقیل trispastos را 4 نفر میتوانستند جابجا کنند و جابجایی آن آسان و بیخطر بود
- توانایی این جرثقیل تا 4 تن نیز ارتقا پیدا کرد و بسیار پر کاربرد بوده است
- در ساخت و جابجایی تسلیحات نظامی ، حکومتهای مختلفی از این جرثقیل تا چند سده استفاده میکردند
- بیشتر قطعات این جرثقیل ها نیز از چوب ساج بوده که رومیهای از کشورهای شرقی تهیه میکرند
همه چیز درباره جرثقیل 5 تن
تاریخچه جرثقیل در عصر نوین
در رشد و شکوفایی انقلاب صنعتی شخصی به نام ویلیام آرمسترانگ اولین جرثقیل مدرن را اختراع و وارد صنعت کرد .
- اولین جرثقیل دنیا به صورت هیدرولیکی توسط ویلیام آرمسترانگ در سال 1840 روی داد
- ولیلیام پس از 20 سال توانست 100 جرثقیل دیگر تولید کند
- طی اقدامات ویلیام کل دنیا شیفته استفاده از جرثقیل در جابجایی ها شدند
کرایه جرثقیل در تهران با یوسفی کرین
انواع جرثقیل ها
اما امروزه با مروری به تاریخچه جرثقیل تعجبی برای ما ندارد که چگونه بشر توانسته است قابلیت تناژ جرثقیل ها را تا 1200 تن نیز برساند . اگر نگاهی به بزرگترین جرثقیل های دنیا بیندازید خواهید دید که چقدر بشر توسعه یافته است !!!!! اولین جرثقیل دنیا که ظرفیت جابجایی آن به 500 کیلو هم نمیرسید امروزه میتواند هزار تن را جابجا کند بدون اینکه خطری ایجاد کند . تکامل بشر از جابجایی اجسام سنگین توسط نیروهای انسانی به دستگاه های هیدرولیکی و آسایش چند برابر برای بهتر زیستن جای شکر دارد . قدر آن را بدانیم